• Grădină simplă din curtea școlii

    • curtea școlii
    • suprafața necesară - 2 - 20mp
    • timp necesar - 30 min - 1oră/săptămână
    • buget necesar - 500 - 600 RON
    • formată din straturi înălțate sau săpate, zonă de flori, arbuști fructiferi
    • scop: ciclul de creștere al unei plante, părțile acesteia, elementele de care are nevoie planta pentru a crește, viața din sol, insectele, hrana sănătoasă, responsabilitate și muncă în echipă

    Pasul 0

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • ne ajută să observăm vița din sol, insectele, texturi și culori
    • importanța unei hrane sănătoase;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă
    • să planificăm un proiect, să-l implementăm, să avem grijă de el și să ne bucurăm de reușită;

    Pasul 1

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl avem la dispoziție pentru grădină;
    • stabilirea terenului alocat pentru grădina de legume;
    • stabilirea materialelor pe care le aveți și a celor de care veți mai avea nevoie;
    • identificarea sursei de apă disponibile;
    • estimarea bugetului;

    Pasul 4

    • desenăm etichete pentru viitoarea grădină;
    • atelierul de semănat;
    • pictăm straturile;

    Pasul 3

    • când pregătim straturile pentru semănare?
    • lista materialelor necesare;
    • durata atelierului și materialele de care aveți nevoie
    • confecționarea straturilor/săparea lor

    Pasul 2

    • analiza spațiului și stabilirea celui mai potrivit loc pentru grădină;
    • identificarea unei surse de apă disponibile;
    • ce plantăm?
    • stabilirea designului grădinii;
    • de ce plantăm?

    Pasul 5

    • udăm straturile;
    • observăm și măsurăm;
    • plivim;

    Pasul 6

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50/60 de zile de la semănare, putem culege roadele. Verdețurilor (salată, fetică, spanac, rucola, creson) le culegem frunzele, iar ridichile, ceapa, usturoiul le smulgem, mazărea și tomatele le desprindem cu grijă;

    Pasul 0 – Grădina ca resursă pedagogică

    O grădină în curtea școlii:

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • ne ajută să observăm vița din sol, insectele, texturi și culori;
    • importanța unei hrane sănătoase;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă;
    • să planificăm un proiect, să-l implementăm, să avem grijă de el și să ne bucurăm de reușită.

    Ce pot învăța copii pe parcursul desfășurării unui proiect de grădină simplă în curtea școlii?

    • Explorarea mediului și științele naturii: se pot exemplifica diversitatea speciilor, a semințelor, părțile unei plante, ce parte mâncăm de la fiecare plantă, se pot elabora fișe de observare a  evoluției unei plante pe zile/săptămâni/luni, de ce elemente are nevoie o plantă pentru a crește, copiilor li se pot explica procesele fotosinezei și al transpirației, și pot învăța să recunoască plante după miros, gust și pipăit, etc.

    Plimbări sau ore susținute în grădină, în care copiii observă texturi și forme diferite ale frunzelor, tulpinilor și florilor; insectele atrase de grădină și părțile lor componente, rolul lor, polenizarea; importanța apei pentru plante; solul și viața din sol.

    • Matematică: planificarea grădinii prin folosirea de forme geometrice și a distanțelor de plantare – oare câte plante vom avea în grădină? Copiii pot nota timp de o lună în fiecare zi ce s-a întâmplat cu planta lor și pot măsura cât a crescut, câte semințe au plantat și câte au ieșit, pot face operații matematice sau forma mulțimi cu ajutorul semintelor și al formei acestora, li se poate introduce noțiunea de bani/bancnote în momentul planificării grădinii și cât ar costa roadele acesteia dacă le-ar vinde.
    • Comunicare în limba română: povestiri și compuneri despre lucrul în grădina, evoluția plantelor; povestea mărului, a ridichei, a albinuței, discuții și jocuri de rol pe marginea lor – lecturi care se pot realiza în grădină.
    • Arte vizuale și activități practice: plantele din grădina noastră, insectele, pomii și semințele pot fi subiectul unor frumoase picturi, forme din plastilină, colaje etc.; înfrumusețarea straturilor de legume, confecționarea de etichete și punguțe pentru semințe.
    • Activități transdisciplinare: Natura și viața noastră - plantele/germinația/îngrijirea lor; Omul – hrana și alimentele.
    • „Creează-ți mediul!” (disciplină opțională): formarea unei atitudini de respect și de grijă față de mediu prin grija pe care o vor avea timp de căteva luni/săptămâni față de grădină și prin înfrumusețarea ei.
    • Educație ecologică și protecția mediului (disciplină opțională): observând întreg procesul de creștere al unei plante și roadele pe care aceasta ni le oferă, elevii vor învăța să respecte mediul înconjurător. Îi ajutăm să observe cât de armonios cresc plantele împreună și cum fiecare element (sol, apă, lumină, vânt, insecte, plante, pomi) sunt intercontectate.
    Pasul 0

    Pasul 0

    Pasul 0

    Pasul 0

    Pasul 1 – Evaluarea resurselor

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl avem la dispoziție pentru grădină. Timpul recomandat pentru o grădină simplă în curtea școlii: aproximativ 30 min – 1 oră/săptămână;
    • stabilirea terenului alocat pentru grădina de legume. Suprafața recomandată pentru o grădină de legume și verdețuri pe cât posibil de diversă este între 2-20 mp;
    • stabilirea materialelor pe care le aveți și a celor de care veți mai avea nevoie. Realizați lista materialelor necesare și a uneltelor pe care le aveți și de care veți avea nevoie. Pentru sugestii, Manual 1 capitolul 3.5 – Unelte și alte materiale;
    • identificarea sursei de apă disponibile, aproape de locul amplasării grădinii. Aveți o sursă de apă? Dacă da, care? Dacă nu, vă puteți gândi la sistem de colectare a apei de pe acoperiș într-un butoi cu capac etanș pentru protecția copiilor și cu robinet sau achiziționarea unui furtun pentru a aduce apa de la o sursă din interiorul școlii;
    • estimarea bugetului pe care îl puteți aloca pentru începerea și întreținerea viitoarei grădini. Iar dacă nu dispuneți de nici un fel de buget, cereți ajutorul direcțiunii sau al părinților (unii din ei poate grădinăresc și dispun de o parte din materialele de care aveți nevoie).

    Exemplu de costuri  pentru o grădină simplă din curtea școlii:

    *pentru a exemplifica posibilele costuri, detaliem mai jos schiția și materialele necesare realizării grădinii Școlii Elf din Cluj-Napoca.

                Grădina a fost începută în primăvara lui 2014 și a constat din 4 straturi pe care s-au plantat verdețuri, legume, flori și căpșuni, iar ulterior au mai fost adaugate alte 2 straturi, s-a realizat o zonă pentru flori și s-au plantat pomi fructiferi.

    1. 4 straturi: lungime 3 m x lățime 0,75 m; cu distanța între straturi de 0,75m;
    2. lemn necesar pentru confecționarea straturilor cu o grosime de 2-4cm și 20 cm înălțime – 30 metri liniari ~ 200-225 ron;
    3. pământ adus pentru umplerea celor 4 straturi: 2 mcubi ~ 200 ron cu transportul inclus;
    4. unelte și materiale: cuie, șuruburi, ciocane, fierăstrău, roabe pentru cărat pământ, lopeți, greblă – aportul părinților și al voluntarilor;
    5. semințe pe parcursul unui an de grădinărit – 20-30 ron;
    6. material săditor (pomi, flori, arbuști fructiferi) – 50 ron + aportul părinților (ne-au dăruit 3-4 arbuști fructiferi, iar o asociație, panseluțe pentru a decora grădina);
    7. set unelte copii – 15 ron/set x 5 seturi = 75 ron + cele pe care le mai au de acasă;
    8. stropitori – confecționate din sticle de plastic sau găletușe de iaurt.

    Cost aproximativ total grădina simplă din curtea școlii: 580 ron

    *propunem astfel de straturi într-o grădină deoarece sunt foarte practice pentru copii, ușor de lucrat pe ele, iar spațiul este bine delimitat, mai ales dacă este un spațiu comun tuturor copiilor din școală.

    Pasul 2 – Planificarea grădinii

    • analiza spațiului și stabilirea celui mai potrivit loc pentru grădină: sol, apă, aer, energie – soare, vânt – vezi Ghid – Sol, pentru a realiza împreună cu copiii activități despre pH-ul, textura și profilul solului;
    • identificarea unei surse de apă disponibile aproape de locul amplasării grădinii. Aveți o sursă de apă? Dacă da, care? Dacă nu, vă puteți gândi la un sistem de colectare a apei de pe acoperiș într-un butoi cu capac etanș pentru protecția copiilor și cu robinet sau achiziționarea unui furtun pentru a aduce apa de la o sursă din interiorul școlii.
    • ce plantam? Plantele indicate pentru această grădină (salată verde, creață, roșie, rucola, măcriș, fetică, ceapă, usturoi, spanac, mangold, ridichi, morcovi, pătrunjel, mazăre, creson, tomate, fasole, dovlecel, floarea-soarelui, ardei, busuioc, cimbru, salvie, mentă, rozmarin, tarhon). Flori: gălbenele, crăițe, condurul-doamnei, mac, mușețel – vezi tabelele de la RESURSE pentru distanțe de însămânțare/plantare, adâncime, perioade de plantare, vegetație și recoltă;
    • stabilirea designului grădinii: la ce distanță le plantăm, unde în grădină, de ce acolo? - vezi tabelele de la RESURSE pentru distanțe de însămânțare/plantare, adâncime, perioade de plantare, vegetație și recoltă;
    • de ce plantăm? Stabilirea împreună cu copiii a importanței creșterii propriilor legume și verdețuri.

    Activități corelate cu acest pas: Designul grădinii; Diversitatea semințelor; Colaj de semințe; Diversitatea soiurilor; Solul- din ce este format?

    Pasul 3 – Pregătirea straturilor din grădină

    • când pregătim straturile pentru semănare? De preferat ar fi să le confecționați primăvara după trecerea oricărei posibilități de îngheț (pentru zonele de câmpie ale țării, de la jumătatea lui martie, iar pentru cele deluroase, de la jumătatea lui aprilie). Dacă optați pentru straturi simple fără lemn, puteți să le săpați toamna și să le acoperiți cu mulci sau compost, iar primăvara mai trebuie doar să-l mai mărunțiți puțin;
    • lista materialelor necesare conform designului stabilit și bugetului alocat;
    • trimiteți un e-mail părinților cu ziua, ora, durata atelierului și materialele de care aveți nevoie și pentru care nu este nevoie să alocați bani: roabă, lopeți, cuie, șuruburi, ferăstrău;
    • confecționarea straturilor/săparea lor. Indiferent de varianta aleasă, să faceți straturi înălțate din lemn sau pur și simplu să le săpați și să le delimitați cu lemn, cărămidă etc., - durata aproximativă este de 2-3 ore.

    Pasul 4 – Atelierul de semănat/plantat

    • pregătiți lista semințelor pentru semănare conform designului stabilit;
    • *dacă doriți să plantați răsaduri, acestea ar trebui să aibă, la momentul plantării pe straturi, (jumătatea lui aprilie - jumătatea lui mai) aproximativ 40-45 de zile, adică ar trebui să le pregătiți cu copiii cu aproximativ o lună și jumătate înainte, în sala de clasă;
    • desenăm etichete pentru viitoarea grădină;
    • atelierul de semănat: durată 1 oră cu o clasă de 24 copii. Vă recomandăm să începeți cu o introducere despre ce vor face în următoarea oră și o recapitulare a legumelor, verdețurilor pe care urmează să le semănați/plantați. Apoi o demonstrație despre cum se fac rândurile și cum semănați (cum presărăm sare pe mâncare, iar arpagicul și usturoiul cu mustățile în jos);
    • îi împărțiți pe echipe în funcție de numărul de straturi sau împărțiți stratul în mai multe zone;
    • le arătați cum se fac rândurile încă o dată;
    • fiecare copil este responsabil de semănarea unui rând sau a mai multora și va primi semințele legumelor pe care le va semăna;
    • așezăm etichetele făcute înainte la capătul rândurilor.
    • pictăm straturile – cu creioane cerate sau cu pensula și vopsea pentru lemn.

    Activități corelate cu acest pas; Cum se trezesc semințele din somn?, Cum semănăm/plantăm?, Bombe de verdeață; Decorăm grădina, Etichete

    Pasul 5 – Întreținerea grădinii

    • udăm straturile primăvara la interval de 2-4 zile, iar vara zilnic, dacă nu plouă;
    • de ce udăm grădina – apa este unul din elementele de care o plantă are nevoie pentru a crește. Paralel, putem planta 2 ghivece în sala de clasă, iar pe unul îl vom uda și pe altul, nu. Copiii vor desprinde singuri consecințele importanței apei pentru plante;
    • cum udăm – plantele se udă la rădăcină (NU prin stropirea frunzelor lor!), iar vara este de preferat să le udăm dimineața devreme sau seara când intensitatea soarelui nu mai este puternică.
    • când udăm? - întocmim un tabel cu zilele săptămânii și cine udă și când (vezi Tabel udare grădină);
    • observăm și măsurăm: lungimea plantelor, câte au răsărit, în cât timp de la plantare, ce insecte au apărut în grădină, ce miros au unele plante (tomate, cimbru, busuioc, salvie etc.), învățăm să le recunoaștem în diferite stadii ale dezvoltării lor;
    • plivim: învățăm depre rolul buruienilor în grădină, vezi Manual 1 – Capitolul 4. Plante – despre importanța buruienilor.

    Sfat: Copiii pot fi împărțiți pe echipe și se poate face un tabel cu cine trebuie să ude și în ce zi (din 2 în 2 zile, câte 2-3 copii) –  Tabel udare grădină.

    Activități corelate cu acest pas: Fotosinteza, Locul meu, Matematică în grădină, Curiosul cu lupa.

    Pasul 6 – Recolta – grădina ne răsplătește cu bunătăți dacă am avut grijă de ea

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50/60 de zile de la semănare, putem culege roadele. Verdețurilor (salată, fetică, spanac, rucola, creson) le culegem frunzele, iar ridichile, ceapa, usturoiul le smulgem, mazărea și tomatele le desprindem cu grijă. Le așezăm într-un castron mare și le spălăm, iar apoi cu ajutorul unor cuțite de plastic, ajutăm fiecare la tăierea legumelor. Salata poate fi asezonată cu alte ingrediente și servită ca și gustare.

    Activități corelate cu acest pas: Ziua Recoltei, Ce mâncăm: rărădină, tulpină, frunză?; Strângem comori din grădină

     

     

     

  • Upcoming Events

    Nu există evenimente în viitorul apropiat.

  • Top