• Grădină simplă clasă

    • sala de clasă sau un mic colț din curtea școlii
    • suprafața necesară - 0.5 - 1mp
    • timp necesar - 20 - 30 min/săptămână
    • buget necesar - 25-50 RON
    • indicată pentru cei care nu au un spațiu pe care să îl poată dedica unei grădini mai mari
    • formată din ghivece, jardiniere sau orice recipient reciclat
    • scop: ciclul de creștere al unei plante, părțile acesteia, roadele, elementele de care plantele au nevoie pentru a crește, responsabilitate și muncă în echipă.

    Pasul 0

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • importanța unei hrane sănătoase;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă

    Pasul 1

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl aveți la dispoziție pentru grădină;
    • stabilirea materialelor pe care le aveți și a celor de care veți mai avea nevoie. Realizați lista materialelor necesare și a uneltelor pe care le aveți și de care veți avea nevoie.
    • estimarea bugetului pe care îl puteți aloca pentru începerea și întreținerea viitoarei grădini. Iar dacă nu dispuneți de nici un fel de buget, cereți ajutorul direcțiunii sau al părinților (unii din ei poate grădinăresc și dispun de o parte din materialele de care aveți nevoie).

    Pasul 3

    • Cum semănăm/plantăm? Semințele vor fi semănate la o adâncime de 3 ori mai mare față de dimensiunea seminței la distanțele specificate;
    • Pictăm ghivecele, jardinerele, confecționăm etichete;

    Pasul 2

    • Ce plantăm? Plantele indicate pentru această grădină (salată verde, creață, roșie, rucola, creson, fetică, ceapă, usturoi, spanac, ridichi, pătrunjel, mărar, fasole cățărătoare, tomate cherry);
    • De ce plantăm? Importanța creșterii propriilor legume și verdețuri; proiect despre observarea și măsurarea creșterii unei plante, a părților ei componente, a elementelor de care are nevoie pentru a crește;
    • Cum semănăm/plantăm? Semințele vor fi semănate la o adâncime de 3 ori mai mare față de dimensiunea seminței la distanțele specificate
    • Pictăm ghivecele, jardinerele, confecționăm etichete

    Pasul 4

    • udatul - nu va fi nevoie să udăm plantele în fiecare zi, dar putem verifica ușor dacă acestea au nevoie de apă: apăsăm cu degetul pământul și dacă este uscat, udăm, iar dacă este ud, așteptăm până a doua zi;
    • observare;
    • măsurare;

    Pasul 5

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50 de la semănare putem culege roadele. Verdețurilor (salată, fetică, spanac, rucola, creson) le culegem frunzele, iar ridichile, ceapa, usturoiul, le smulgem. Le așezăm într-un castron mare și le spălăm, iar apoi cu ajutorul unor cuțite de plastic, ajutăm fiecare la tăierea legumelor. Salata poate fi asezonată cu alte ingrediente și servită ca și gustare.

    Pasul 0 - Grădina ca o resursă pedagogică

    O grădină:

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • importanța unei hrane sănătoase;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă.

    Ce pot învăța copii pe parcursul desfășurării unui proiect de grădină în sala de clasă?

    • Explorarea mediului și științele naturii: se pot exemplifica diversitatea speciilor, a semințelor, părțile unei plante, ce parte mâncăm de la fiecare plantă, se pot elabora fișe de observare a  evoluției unei plante pe zile/săptămâni/luni, de ce elemente are nevoie o plantă pentru a crește, copiilor li se pot explica procesele fotosinezei și al transpirației, și pot învăța să recunoască plante după miros, gust și pipăit, etc.
    • Matematică: copiii pot nota timp de o lună în fiecare zi ce s-a întâmplat cu planta lor și pot măsura cât a crescut, câte semințe au plantat și câte au ieșit, pot face operații matematice sau forma mulțimi cu ajutorul semintelor și al formei acestora, li se poate introduce noțiunea de bani/bancnote în momentul planificării grădinii și cât ar costa roadele acesteia dacă le-ar vinde.
    • Comunicare în limba română: povestiri și compuneri despre plante și evoluția lor; povestea mărului, a ridichei, a albinuței, discuții și jocuri de rol pe marginea lor.
    • Arte vizuale și activități practice – plantele din jardinierele noastre și semințele pot fi subiectul unor frumoase picturi, forme din plastilină, colaje etc.
    • Activități transdisciplinare: Natura și viața noastră - plantele/germinația/îngrijirea lor; Omul – hrana și alimentele.
    • „Creează-ți mediul!” (disciplină opțională): formarea unei atitudini de respect și de grijă față de mediu prin grija pe care o vor avea timp de căteva luni/săptămâni față de grădină și prin înfrumusețarea ei.
    • Educație ecologică și protecția mediului (disciplină opțională): observând întreg procesul de creștere al unei plante și roadele pe care aceasta ni le oferă, elevii vor învăța să respecte mediul înconjurător.

    Pasul 1 - Evaluarea resurselor

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl aveți la dispoziție pentru grădină;
    • stabilirea materialelor pe care le aveți și a celor de care veți mai avea nevoie. Realizați lista materialelor necesare și a uneltelor pe care le aveți și de care veți avea nevoie. Pentru sugestii, Manual 1 capitolul 3.5 – Unelte și alte materiale;
    • estimarea bugetului pe care îl puteți aloca pentru începerea și întreținerea viitoarei grădini. Iar dacă nu dispuneți de nici un fel de buget, cereți ajutorul direcțiunii sau al părinților (unii din ei poate grădinăresc și dispun de o parte din materialele de care aveți nevoie).

    Exemplu de costuri  pentru o grădină în sala de clasă:

    1. ghivece: mici de 15 cm înalțime – 2,3 ron sau jardiniere de 30/40/60 cm – 3,2/9,5/11,5 ron. Jardinierele pot fi ușor așezate pe pervaz, iar una poate folosi pentru proiectul a 3-4 copii, încurajându-i astfel să lucreze în echipă;
    • ghivecele sau jardinierele mai pot fi confecționate și din sticle de plastic (important este să le găuriți în partea de jos și să le puneți tăviță pentru drenaj) ce apoi pot fi pictate.

    Costul aproximativ al ghivecelor pentru o clasă de 24 copii: 26 ron, dacă folosim jardiniere de 30 cm sau 0 ron dacă reciclăm sticle de plastic.

    1. pământ: este indicat să folosim pământ universal, iar 20-25 l sunt suficienți.

    Cost aproximativ pământ jardiniere: 15 ron

    1. stropitoare: pentru a reduce costurile, le putem confecționa din sticle de plastic de 0,5 l, iar dopul îl găurim. Este mult mai simplu pentru elevi să ude plantele cu recipiente cât mai mici.
    2. Semințe/răsaduri: 1-2 ron/plic semințe; 1-2 ron/răsaduri de tomate, ardei, castraveți. Un plic de semințe din fiecare tip de plantă este suficient pentru întreaga clasă.

    Cost aproximativ semințe: 10 ron

    Cost total aproximativ pentru o grădină mică în sala de clasă: 51 ron cu jardiniere cumpărate sau 25 ron cu ghivece reciclate.

    Pasul 2 - Planificarea grădinii

    • Ce plantam? Plantele indicate pentru această grădină (salată verde, creață, roșie, rucola, creson, fetică, ceapă, usturoi, spanac, ridichi, pătrunjel, mărar, fasole cățărătoare, tomate cherry).  Flori: gălbenele, crăițe, condurul doamnei – vezi tabelele din Manual 1 –  Capitolul 4. Plante 
    • De ce plantăm? Importanța creșterii propriilor legume și verdețuri; proiect despre observarea și măsurarea creșterii unei plante, a părților ei componente, a elementelor de care are nevoie pentru a crește.

    Activități corelate cu acest pas: Designul grădinii; Diversitatea semințelor; Colaj de semințe

    Pasul 3 - Atelierul de semănat/plantat

    • Cum semănăm/plantăm? Semințele vor fi semănate la o adâncime de 3 ori mai mare față de dimensiunea seminței la distanțele specificate - Ghid - Plante companion

    Sfat: Dacă copiii nu vor avea răbdarea necesară de a socoti, este suficient dacă îi spuneți să facă șanțuri în pământ (nu foarte adânci) și să presare semințele ca pe sarea de bucătărie.

    Pasul 4 - Întreținerea grădinii

    • udatul – nu va fi nevoie să udăm plantele în fiecare zi, dar putem verifica ușor dacă acestea au nevoie de apă: apăsăm cu degetul pământul și dacă este uscat, udăm, iar dacă este ud, așteptăm până a doua zi;
    • observare;
    • măsurare.

    Sfat: Copiii pot fi împărțiți pe echipe și se poate face un tabel cu cine trebuie să ude și în ce zi (din 2 în 2 zile, câte 2-3 copii) Junalul meu de observareTabelul de udare.

    Activități corelate cu acest pas: Fotosinteza, Locul meu, Matematică în grădină, Curiosul cu lupa.

    Pasul 5 - Recolta – grădina ne răsplătește cu bunătăți dacă am avut grijă de ea

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50 de la semănare putem culege roadele. Verdețurilor (salată, fetică, spanac, rucola, creson) le culegem frunzele, iar ridichile, ceapa, usturoiul, le smulgem. Le așezăm într-un castron mare și le spălăm, iar apoi cu ajutorul unor cuțite de plastic, ajutăm fiecare la tăierea legumelor. Salata poate fi asezonată cu alte ingrediente și servită ca și gustare.

    Activități corelate cu acest pas: Ziua Recoltei, Ce mâncăm: rărădină, tulpină, frunză?; Strângem comori din grădină

  • Upcoming Events

    Nu există evenimente în viitorul apropiat.

  • Top