• Grădină complexă din curtea școlii

    • curtea școlii
    • suprafața necesară - 20 - 500mp
    • timp necesar - 1 - 2ore/săptămână
    • buget necesar - 1.500 - 2.000 RON
    • formată din straturi, solar, livadă, pepinieră, compostor, grădina cu fluturi, cereale etc.
    • scop: ciclul de creștere al unei plante, părțile acesteia, elementele de care are nevoie planta pentru a crește, viața din sol, insectele, circuitul elementelor în natură, hrana sănătoasă, ordinea lucrărilor în grădină, responsabilitate și muncă în echipă, realizarea și implementarea unui proiect

    Pasul 0

    O grădină complexă din curtea școlii:

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • ne ajută să observăm vița din sol;
    • ne ajută să observăm insectele, adăpostul și părțile lor componente;
    • ne ajută să observăm texturi, mirosuri și culori ale plantelor;
    • importanța unei hrane sănătoase și a legumelor;
    • importanța apei și a economisirii ei;
    • circuitul nutrienților în natură;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă;
    • să planificăm un proiect, să-l implementăm, să avem grijă de el și să ne bucurăm de reușită;

    Pasul 1

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl avem la dispoziție pentru grădină;
    • stabilirea terenului alocat;
    • stabilirea materialelor;
    • identificarea sursei de apă disponibile;
    • estimarea bugetului;

    Pasul 8

    • de ce au nevoie pomii pentru a face fructe;
    • tăierile de toamnă;

    Pasul 9

    Hotelul de insecte
    • construcție, materiale;
    • unde îl amplasam?
    Grădina cu fluturi
    • o zonă dedicată plantelor melifere

    Pasul 4

    • Unde amplasăm compostorul sau cutia pentru vermicompost?
    • Cum facem compost, materiale necesare;

    Pasul 3

    • când pregătim straturile pentru semănare?
    • confecționarea straturilor/săparea lor
    • construirea solarului

    Pasul 2

    • analiza spațiului și stabilirea celui mai potrivit loc pentru grădină;
    • identificarea sursei de apă disponibile;
    • ce plantăm?
    • stabilirea designului grădinii;
    • spațiu pentru compost, pomi și arbuști fructiferi, grădina de fluturi/albine;
    • de ce plantăm?

    Pasul 7

    • udăm;
    • adăugăm continuu materie vegetală;

    Pasul 10

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50/60 de zile de la semănare putem culege primele roade;
    • sărbătoarea recoltei de toamnă: Toamna este anotimpul abundenței și un prijej excelent pentru a ne sărbători munca de peste an;

    Pasul 5

    • desenăm etichete pentru viitoarea grădină;
    • atelierul de semănat;
    • pictăm straturile;
    • plantarea pomilor și arbuștilor fructiferi;
    • realizarea pepinierei;

    Pasul 6

    • udăm straturile;
    • observăm și măsurăm;
    • plivim;

    Pasul 11

    • curățarea straturilor;
    • săparea straturilor;
    • curățarea uneltelor/repararea;
    • semănarea solarului;
    • acoperirea compostului;

    Pasul 0 – Grădina ca resursă pedagogică

    O grădină complexă din curtea școlii:

    • ne arată procesul prin care o sămânță devine o plantă;
    • exemplifică dimensiunea în timp de care au nevoie plantele ca să crească;
    • elementele indispensabile dezvoltării ei (sol, apă, soare/lumină);
    • diversitatea speciilor, a formelor semințelor;
    • ne ajută să observăm vița din sol;
    • ne ajută să observăm insectele, adăpostul și părțile lor componente;
    • ne ajută să observăm texturi, mirosuri și culori ale plantelor;
    • importanța unei hrane sănătoase și a legumelor;
    • importanța apei și a economisirii ei;
    • circuitul nutrienților în natură;
    • să arătăm responsabilitate și lucru în echipă;
    • să planificăm un proiect, să-l implementăm, să avem grijă de el și să ne bucurăm de reușită.

    Ce pot învăța copii pe parcursul desfășurării unui proiect de grădină complex în curtea școlii?

    • Explorarea mediului și științele naturii: diversitatea și originea speciilor, a semințelor, părțile unei plante, ce parte mâncăm de la fiecare plantă, fișe de observare a unei plante pe zile/săptămâni/luni, de ce elemente are nevoie o plantă pentru a crește, procesul fotosinezei și al transpirației, recunoașterea unor plante după miros, gust și pipăit, etc. Plimbări sau ore susținute în grădină, în care copiii observă texturi și forme diferite ale frunzelor, tulpinilor și florilor; insectele atrase de grădină/care locuiesc în hotelul de insecte și părțile lor componente, rolul lor, polenizarea; importanța apei pentru plante; solul și viața din sol, exemplificarea descompunerii materiei organice cu ajutorul compostului/vermicompostului, ciclul de viață al unui copac, plante specifice unei anumite zone;
    • Matematică: planificarea grădinii prin folosirea de forme geometrice și a distanțelor de plantare – oare câte plante vom avea în grădină?; copiii pot nota timp de o lună în fiecare zi ce s-a întâmplat cu planta lor și cât a crescut, câte semințe am plantat și câte au ieșit, mulțimi cu ajutorul semintelor și al formei acestora, scăderi și adunări cu ajutorul semințelor, introducerea noțiunii de bani/bancnote în momentul planificării grădinii și a cât ar costa roadele acesteia dacă le-am vinde, măsurarea recoltei și centralizarea ei în tabele/grafice etc.;
    • Comunicare în limba română: povestiri și compuneri despre lucrul în grădina, evoluția plantelor; povestea mărului, a ridichei, a albinuței, discuții și jocuri de rol pe marginea lor – lecturi care se pot realiza în grădină;
    • Geografie și istorie: zonele de origine ale plantelor și momentele în timp când au intrat în alimentația noastră; istoria și răspândirea pe Glob a fiecărei plante;
    • Arte vizuale și activități practice: plantele din grădina noastră, insectele, pomii și semințele pot fi subiectul unor frumoase picturi, forme din plastilină, colaje etc.; înfrumusețarea straturilor de legume, confecționarea de etichete și punguțe pentru semințe;
    • Activități transdisciplinare: Natura și viața noastră - plantele/germinația/îngrijirea lor; Omul – hrana și alimentele
    • „Creează-ți mediul!” (disciplină opțională): formarea unei atitudini de respect și de grijă față de mediu prin grija pe care o vor avea în timp față de grădină, prin înfrumusețarea și continua ei dezvoltare;.
    • Educație ecologică și protecția mediului (disciplină opțională): observând întreg procesul de creștere al unei plante și roadele pe care aceasta ni le oferă, vor învăța să respecte mediul înconjurător. Îi ajutăm să observe căt de armonios cresc plantele împreună și cum fiecare element (sol, apă, lumină, vânt, insecte, plante, pomi) sunt intercontectate sau despre importanța apei, a colectării și protejării ei.

    Pasul 1 – Evaluarea resurselor

    Pasul 1 – Evaluarea resurselor

    • obținerea acordului direcțiunii în privința proiectului;
    • implicarea copiilor, a cadrelor didactice sau a unor părinți;
    • stabilirea timpului pe care îl avem la dispoziție pentru grădină. Timpul recomandat pentru o grădină complexă în curtea școlii: aproximativ 1-2 ore/săptămână;
    • stabilirea terenului alocat pentru grădina de legume. Suprafața recomandată pentru o grădină de legume și verdețuri pe cât posibil de diversă este între 20 - 500 mp (sau chiar mai mult).
    • stabilirea materialelor pe care le aveți și a celor de care mai aveți nevoie. Realizați lista materialelor necesare și a uneltelor pe care le aveți și de care veți avea nevoie. Pentru sugestii, Manual 1capitolul 3.5 – Unelte și alte materiale;
    • identificarea sursei de apă disponibile aproape de locul amplasării grădinii. Aveți o sursă de apă? Dacă da, care? Dacă nu, vă puteți gândi la un sistem de colectare a apei de pe acoperiș într-un butoi cu capac etanș pentru protecția copiilor și cu robinet, achiziționarea unui furtun pentru a aduce apa de la o sursă din interiorul școlii sau forarea pentru a ajunge la sursa de apă.
    • estimarea bugetului pe care îl puteți aloca pentru începerea și întreținerea viitoarei grădini. Pentru o parte din buget, cereți ajutorul direcțiunii sau al părinților (unii din ei poate grădinăresc și dispun de o parte din materialele de care avem nevoie).

    Exemplu de costuri  pentru o grădină complexă în curtea școlii:

    *pentru a exemplifica posibilele costuri, detaliem mai jos schiția și materialele necesare realizării grădinii Liceului Waldorf din Timișoara.

                Grădina a fost începută în primăvara lui 2014 și a constat în: grădină legume ~ 50 mp, solar ~ 8 mp, pepinieră ~ 2mp, 10-15 cătini, forare apă în apropierea grădinii și depozit de unelte (deja existent).

    • set unelte: roabă, hârleț, sapă, lopată, greblă, unelte de mână, furtun, găleți ~ 500-600 ron;
    • solar acoperit cu folie de plastic de 4mx2m – 400 ron;
    • pepinieră - 0 ron; necesită o zonă săpată și puțin nisip, iar semințele diferiților copaci le puteți obține de la Facultatea de Silvicultură, de la Agronomie sau de la Direcția Silvică;
    • dulap pentru unelte ~ 200-300 ron;
    • semințe pentru grădina de legume/solar – 30-40 ron;
    • compostor din paleți ~ 120 ron (necesar 4 paleți, cuie, ciocan și balamale);
    • material săditor: pomi, arbuști fructiferi – 8-15 ron/buc. sau îi puteți obține ca dar de la una din pepinierele de pe lângă orașul vostru;
    • semințe pentru grădina de fluturi și albine  ~ 20-30 ron, multe din semințele de plante le aveți deja din anii precedenți și multe le puteți obține de la părinți/voluntari/asociații;
    • spirala de ierburi aromatice: materiale (pământ și pietre) – 0 ron; semințe pentru răsaduri de plante aromatice – 10 ron;
    • pietriș, cărămidă, nisip pentru poteci – în funcție de preferințele „arhitecților peisagiști” ai grădinii. Potecile pot rămâne înierbate.

    Cost aproximativ total pentru realizarea unei grădini complexe în curtea școlii: ~ 1.510 ron

    Pasul 2 – Planificarea grădinii

    • analiza spațiului și stabilirea celui mai potrivit loc pentru grădină: sol, apă, aer, energie – soare, vânt – vezi vezi Ghid Sol, pentru a realiza împreună cu copiii activități despre pH-ul, textura și profilul solului;
    • identificarea sursei de apă disponibile aproape de locul amplasării grădinii. Aveți o sursă de apă? Dacă da, care? Dacă nu, vă puteți gândi la sistem de colectare a apei de pe acoperiș într-un butoi cu capac etanș pentru protecția copiilor și cu robinet, achiziționarea unui furtun pentru a aduce apa de la o sursă din interiorul școlii sau sau forarea pentru a ajunge la sursa de apă.
    • ce plantăm? În acest tip de grădină putem planta și experimenta cu o mulțime de tipuri: legume, verdețuri, plante aromatice, medicinale, flori, cereale, plante rar întâlnite la noi în țară, plante specifice unei anumite zone: alpină, mediteraneeană etc . Vezi tabelele cu distanțe de însămânțare/plantare, adâncime, perioade de plantare, vegetație și recoltă;
    • stabilirea designului grădinii: pe baza experienței acumulate în anii precedenți stabilim noul design al grădinii, la ce distanță le plantăm, unde în grădină, de ce acolo? Vezi tabelele cu distanțe de însămânțare/plantare, adâncime, perioade de plantare, vegetație și recoltă;
    • spațiu pentru compost, pomi și arbuști fructiferi, grădina de fluturi/albine. Vă recomandăm să introduceți și aceste zone în designul grădinii;
    • de ce plantăm? Stabilirea împreună cu copiii a importanței creșterii propriilor legume și verdețuri, precum și recapitularea motivelor pentru care decidem să dezvoltăm grădina.

    Pasul 3 – Pregătirea straturilor/zonelor din grădină

    • când pregătim straturile pentru semănare? De preferat ar fi să le confecționați primăvara după trecerea oricărei posibilități de îngheț (pentru zonele de câmpie ale țării, de la jumătatea lui martie, iar pentru cele deluroase, de la jumătatea lui aprilie). Dacă optați pentru straturi simple fără lemn, puteți să le săpați toamna și să le acoperiți cu mulci sau compost, iar primăvara poate doar să-l mai mărunțiți puțin;
    • lista materialelor necesare conform desingului stabilit și bugetului alocat;
    • trimiteți un e-mail părinților cu ziua, ora, durata atelierului și materialele de care aveți nevoie și pentru care momentan nu aveți resurse: sapă, hârleț, roabă, lopeți, cuie, șuruburi, ferăstrău;
    • confecționarea straturilor/săparea lor. Indiferent de varianta aleasă, să faceți straturi înălțate din lemn sau pur și simplu să le săpați și să le delimitați cu lemn, cărămidă etc., durata aproximativă este de 3-4 ore.
    • construirea solarului. Fie că alegeți o metodă „do-it-yourself” cu ajutorul părinților și al elevilor sau alegeți o firmă care să-l și monteze, planificați în orar un atelier dedicat acestui lucru.

    Activități corelate cu acest pas: Designul grădinii; Diversitatea semințelor; Colaj de semințe; Diversitatea soiurilor; Solul- din ce este format?

    Ghid - Stratul înălțat 

     Ghid - Mulcirea 

    Pasul 4 – Pregătirea spațiului pentru compost/vermicompost

    Materialele vegetale din grădină le putem transforma cu ajutorul procesului de compostare și vermicompostare în îngrășământ pentru grădina noastră, învățându-i pe elevi, pe parcursul acestui proiect, circuitul elementelor în natură, viața din sol și reciclarea anumitor elementelor naturale.

    • Unde amplasăm compostorul sau cutia pentru vermicompost? În zone ferite de razele directe ale soarelui și de intemperiile vremii: ploi, zăpezi, iar cutia pentru vermicompost pe timpul iernii va trebui să stea într-un spațiu în care sunt minim 5°Celsius.

    Cum facem compost, materiale necesare. Întreg procesul de realizare a compostului și vermicompostului, precum și activitățile pe care le puteți realiza cu elevii pe parcursul acestui proces sunt descrise în vezi Ghid - Compost si Vermicompost

    Pasul 5 – Atelierul de semănat/plantat

    • pregătiți lista semințelor pentru semănare conform designului stabilit;
    • *dacă doriți să plantați răsaduri, acestea ar trebui să aibă la momentul plantării pe straturi (jumătatea lui aprilie – jumătatea lui mai) aproximativ 40-45 de zile, adică ar trebui să le pregătiți cu copiii cu aproximativ o lună și jumătate înainte, în solar;
    • desenăm etichete pentru viitoarea grădină;
    • atelierul de semănat - durată 1-2 ore cu o clasă de 24 copii. Vă recomandăm să începeți cu o introducere despre ce vor face în următoarea oră, și o recapitulare a legumelor, verdețurilor pe care urmează să le semănăm/plantăm. Apoi o demonstrație despre cum se fac rândurile și cum semănăm (cum presărăm sare pe mâncare, iar arpagicul și usturoiul cu mustățile în jos);
    • îi împărțiți pe echipe în funcție de numărul de straturi sau împărțiți stratul în mai multe zone;
    • le arătați cum se fac rândurile încă o dată;
    • fiecare copil este responsabil de semănarea unui rând sau a mai multora și va primi semințele legumelor pe care le va semăna;
    • așezăm etichetele făcute înainte la capătul rândurilor;
    • pictăm straturile – opțional – cu creioane cerate sau cu pensula și vopsea pentru lemn;
    • plantarea pomilor și arbuștilor fructiferi. Plantarea este indicată să se realizeze în perioada jumătatea lunii octombrie – jumatatea lunii noiembrie, cu câteva săptămâni înainte de a da înghețul. Detalii despre plantarea corectă găsiți în Manual 1 Capitolul 4. Plante/Pomi fructiferi .
    • realizarea pepinierei. În funcție de numărul de nuci, castane, ghinde etc. pe care îl aveți, decopertați o parte de sol de aproximativ 10-12 cm toamna, așezați semințele una lângă alta, acoperiți-le cu nisip, apoi puțin pământ și așteptați până la primăvară, când le puteți scoate și planta în rânduri la distanță de 15-20 cm unul față de altul.

    Ghid – Grădina cu fluturi

    Ghid– Grădina cu albine 

    Pasul 6 – Întreținerea grădinii

    • udăm straturile primăvara la interval de 2-4 zile, iar vara, zilnic, dacă nu plouă;
    • de ce udăm grădina – apa este unul din elementele de care o plantă are nevoie pentru a crește. Paralel, putem planta 2 ghivece în sala de clasă, iar pe unul îl vom uda și pe altul, nu. Copiii vor desprinde singuri consecințele importanței apei pentru plante;
    • cum udăm – plantele se udă la rădăcină (NU prin stropirea frunzelor lor), iar vara este de preferat să le udăm dimineața devreme sau seara când intensitatea soarelui nu mai este puternică;
    • când udăm? – întocmim un tabel cu zilele săptămânii și cine udă și când (vezi Fișa Tabel udare grădină);
    • observăm și măsurăm – lungimea plantelor, câte au răsărit, în cât timp de la plantare, ce insecte au apărut în grădină, ce miros au unele plante (tomate, cimbru, busuioc, salvie etc), învățăm să le recunoaștem în diferite stadii ale dezvoltării lor;
    • plivim – învățăm depre rolul buruienilor în grădină, vezi Manual 1  Capitolul 4. Plante – despre importanța buruienilor.

    Ghid – Plante companion

     

    Pasul 7 – Întreținere compost/vermicompost

    • udăm – atât compostul, cât și vermicompostul trebuie să fie udate astfel ca materia vegetală să se descompună și pentru că râmele au nevoie de un mediu umed pentru a supraviețui;
    • adăugăm continuu materie vegetală – râmele se hrănesc cu microorganismele/bacteriile care descompun materia organică, prin urmare au nevoie tot timpul de hrană.

    Ghid - Compost

    Ghid - Vermicompost

    Pasul 8 – Întreținere pomi și arbuști fructiferi

    • de ce au nevoie pomii pentru a face fructe: apă, lumină, polenizatori, iar noi îi putem ajuta prin a-i uda la rădăcină în diminețile sau serile zilelor foarte călduroase, a le săpa de 1-2 ori pe an pământul din jurul tulpinii și a adăuga compost sau vermicompost + tocătură de lemn la baza lor;
    • tăierile de toamnă: pentru a fructifica și în anul următor sau a le forma coroana într-o formă în care toate fructele vor beneficia de lumina soarelui pentru a crește, este nevoie de tăieri anuale.

    Deoarece este un proces interesant pe care un părinte experimentat/angajat într-o livadă/pepineră vi-l poate explica foarte ușor, vă recomandăm să realizați un atelier de 1 oră pe această temă.

    Pasul 9 – Hotelul de insecte/ Grădina cu fluturi/Grădina cu albine

    Hotelul de insecte

    • construcție, materiale: practic, îl puteți construi din resturi de lemn, cutii de legume, cărămizi găsite prin curtea școlii, bucăți de lemn de diferite dimensiuni, frunze, paie etc.
    • unde îl amplasam? Într-un loc ferit de soare, ploaie și vânt, dar aproape de grădină.

    *colorați-l! Unele insecte sunt atrase de culorile roșu și galben.

    Grădina cu fluturi

    • o zonă dedicată plantelor melifere sau alocate zone ale straturilor de legume pentru aceste plante
    • construiți-le un mic ochi de apă, pe care să-l împrejmuiți cu pietre plate.

    Ghid - Gradina cu fluturi

    Ghid - Gradina cu albine

    Ghid - Hotelul de insecte

    Pasul 10 – Recolta – grădina ne răsplătește cu bunătăți dacă am avut grijă de ea

    • culegem roadele grădinii noastre și facem o mare salată! După aproximativ 40-50/60 de zile de la semănare putem culege primele roade. Verdețurilor (salată, fetică, spanac, rucola, creson) le culegem frunzele, iar ridichile, ceapa, usturoiul le smulgem, mazărea și tomatele le desprindem cu grijă. Le așezăm într-un castron mare și le spălăm, iar apoi cu ajutorul unor cuțite de plastic, ajutăm fiecare la tăierea legumelor. Salata poate fi asezonată cu alte ingrediente și servită ca și gustare.
    • sărbătoarea recoltei de toamnă: Toamna este anotimpul abundenței și un prijej excelent pentru a ne sărbători munca de peste an. Putem organiza un eveniment de tip „porți deschise” prin care să arătăm părinților, cadrelor didactice din școală, fraților/surorilor noastre, bunicilor și prietenilor rezultatele muncii noastre. Putem decora grădina, prepara diverse salate din legumele și verdețurile grădinii, apă cu ierburi aromatice, fructe etc.

    Instrumente de gradinarit - Depozitarea

    Ziua Recoltei

    Pasul 11 – Lucrările de toamnă

    • curățarea straturilor: după recoltarea legumelor, verdețurilor și a semințelor pentru păstrare, curățăm straturile de plantele rămase (le smulgem din pământ) și le adăugăm grămezii de compost;
    • săparea straturilor: le săpăm și adăugăm paie/fân, care până la primăvara se va descompune îmbogățind pământul;
    • curățarea uneltelor/repararea lor dacă este cazul;
    • semănarea solarului cu spanac, salată, arpagic, usturoi, măcriș pentru o recolă primăvara devreme sau cu bulbi de flori (zambile, narcise, lalele) pentru o recoltă primăvara, de 8 martie;
    • acoperirea compostului/ mutarea cutiei de vermicompost în interior.
  • Upcoming Events

    Nu există evenimente în viitorul apropiat.

  • Top